GGGC6423 – SUMBER-SUMBER PENDIDIKAN ISLAM

Kuliah ini dijalankan pada setiap hari Jumaat bermula dari jam 3.00 petang sehingga jam 6.00 petang.

Ia dikendalikan oleh yang berbahagia PM Dato’ Dr. Ab. Halim bin  Tamuri sebagai Penyelaras Kursus dengan dibantu oleh yang berbahagia ustazah Khadijah binti Abdul Razak.

Kuliah ini diadakan di Bilik Mikro3 Fakulti Pendidikan, UKM dengan dihadiri seramai 14 orang pelajar yang berdaftar.

Hasil Pembelajaran:

Setelah mengikuti kursus ini, pelajar dapat:

1.       Dapat menganalisis sumber pendidikan Islam serta kaitanya dengan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam

2.       Dapat mengenalpasti konsep pendidikan yang bertentangan dengan pendidikan Islam

3.       Dapat menganalisis isu-isu dan cabaran dalam pendidikan Islam

Sinopsis kandungan kursus.

Kursus ini bertujuan untuk mendedahkan kepada pelajar berkaitan sumber-sumber pendidikan Islam dan aplikasinya dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam. Dengan pengetahuan ini pelajar akan membincangkan konsep Islam dan pendidikan serta hubungan antara kedua-duanya. Melalui kursus ini, diharap pelajar dapat menganalisa dan menulis secara ilmiah berkaitan isu-isu di dalam Pendidikan Islam berdasarkan tokoh sarjana Pendidikan Islam.

Tugasan Kursus.

1. Tugasan Individu (30%).

2. Kritikanl Jurnal (30%).

3. Peperiksaan Terbuka/Take Home Exam (40%)

Tarikh-Tarikh Penting:

Esei individu pelu dihantar pada minggu ke-10 kuliah

Krtikan jurnal perlu dihantar pada minggu ke-12 kuliah

Peperiksaan terbuka akan diadakan pada ke-14 kuliah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: